איום או הזדמנות? / מתוך כתבה בעיתון גלובס

כתבה מאת מנכ"ל זיו-אב הנדסה ב"גלובס",

בעשור הבא נראה את הכלכלות בסין והודו ממשיכות לגדול באופן מהיר, דבר שעלול להפוך לאיום במידה והנסיגה ברמת החינוך וההישענות על המערב ימשכו

כ-2 מיליון חוקרים, מהנדסים, תכנתים וטכנולוגים מסיימים כל שנה את האוניברסיטאות והמכללות בהודו, סין ומדינות האזור ותורמים לגידול המואץ של הכלכלות בארצם. בוגרים אלה, שרבים מהם לא נופלים ברמתם מהבוגרים בארץ, משתכרים בין חמישית לשליש מעמיתיהם הישראלים ומפתחים בהדרגה תכונות חדשות של יוזמה, שאפתנות ויצירתיות. מרכזי פיתוח של חברות גלובליות רבות, כולל ישראליות, עוברים למדינות אלו ונהנים מכוח אדם זול ואיכותי.

למרות הפיחות ברמת החינוך המדעי והטכנולוגי בארץ, נושא שנמצא בכותרות לאחרונה, הטכנולוגיה הישראלית ממשיכה לככב הן באקזיטים מרשימים של חברות מבוססות טכנולוגיות אינטרנט, תקשורת וציוד רפואי והן ביצוא ציוד צבאי מתוחכם. רבים מאלה שהובילו את החברות המצליחות הם בוגרי מערכת החינוך הישנה והטובה או כאלה שעברו תהליך "השבחה" ביחידות העילית הטכנולוגיות של צה"ל.

במסלול בו הולכת מערכת החינוך, הטענה הרווחת היא שאנו נאבד את היתרון התחרותי הטכנולוגי תוך 15 שנה. ברגע שנתחיל לאבד את היתרון הטכנולוגי, לא יהססו (ובצדק מבחינתן) חברות הענק הגלובליות, שהשתלטו על החברות הישראליות, להעביר את הפעילות הפיתוחית מזרחה. באופן מסורתי, צפון אמריקה ומערב אירופה מהוות את שווקי היעד המרכזים למכירת המוצרים ולגיוס כספים. במזרח אנו רואים בעיקר פוטנציאל ליצור זול. אין ספק שעל מנת לשרוד ולשמור על צמיחה בכפר הגלובלי והתחרותי, אנשי המחקר והפיתוח בישראל ידרשו להצטיינות יתרה ורמה תחרותית בהיבטים של תפוקה פר עלות ביחס לעמיתיהם מהכלכלות המתעוררות מהמזרח. יש לקוות שהדיון הנרחב בנושא לאחרונה ישכנע את מקבלי ההחלטות לנקוט פעולות נמרצות לשיפור תהליכי החינוך, מבית הספר היסודי ועד לאוניברסיטה.

כדי להתחרות לא מספיק ללמד את אותו סיליבוס ברמה גבוהה יותר, אלא יש להתמקד בטיפוח הבנה לעומק של מדעי היסוד, חשיבה מולטי-דיסיפלינרית הכוללת שילוב מדעים, הנדסה מתחומים שונים יצירתיות ועקרונות היזמות והניהול. תחומים אלה יקנו לנו יתרון יחסי ואפשרות לשיתוף פעולה סינרגי בו יהיה לנו ערך מוסף עם אותם מיליוני מהנדסים. בניגוד לאסיה המוסלמית ולהרבה ארצות באירופה, רוב הארצות האלה דווקא אוהדות ישראל, דבר שיכול להקל מאד על הישראלים בפיתוח של מוצרים לשווקים האלה.

בעשור הבא נראה את הכלכלות בסין והודו ממשיכות לגדול באופן מהיר, כאשר הן סוגרות את הפעל מול ארה"ב, דבר שעלול להפוך לאיום במידה והנסיגה ברמת החינוך וההישענות על המערב ימשכו, אך בהחלט עשוי להפוך להזדמנות במידה ונדע לעלות על הגל העולה מהמזרח. לימוד והבנת התרבות, תרבות הצריכה המתפתחת והתרבות העסקית, תוך הבנת נקודות החוזק שלנו ושלהם יאפשרו ליצור שותפויות אמיתיות, עסקיות, סינרגיות ואפשרות ליהנות משווקים פוטנציאלים עצומים, שיאפשרו את המשך הצמיחה אצלנו, תוך רתימת הכוח העצום העולה והפיכתו מאיום להזדמנות.