אפלטון וחכמת ההמון

יוזמת עומר עבדת - עובד חברת זיו אב, ליישום שיטת 'חכמת ההמונים' למציאת פתרונות יצירתיים ופשוטים לבעיות הנדסיות מורכבות

משל המערה של אפלטון מספר על קבוצת אסירים שנכלאה מגיל רך במערה חשוכה ואשר רותקו בשלשלאות בצורה כזו שראשם מופנה תמיד אל צד אחד ולא יכול עוד לנוע. מאחורי האסירים ישנה מדורה שלא נכבית לעולם, ומאירה את הקיר עליו צופים האסירים. בין האש לבין החומה חולפות בריות הנושאות פסלים. הפסלים, הנישאים מעל גובה החומה, והמוארים מצידם האחד על ידי המדורה, מטילים את צלליהם על הקיר עליו צופים האסירים. כאשר משמיעה אחת הבריות את קולה, שומעים האסירים את ההד השב מן הקיר. לפיכך סבורים האסירים כי מה שהם רואים בקיר הוא בעצם החיים המציאותיים. אחד האסירים מצליח להשתחרר מכבליו  ויוצא אל מחוץ למערה, שם הוא רואה שהעולם הוא תלת מיימדי ושיש בו צבעים רבים. האסיר מחליט לחזור למערה, על מנת לספר לאסירים האחרים על נפלאות העולם שבחוץ ולשחררם, הוא מנסה להסביר להם על העולם שבחוץ, אך הם מבטלים את דבריו בזלזול.
כאשר עובדים זמן רב על פרוייקט מסויים נוטים לשקוע בשגרה של הפרוייקט וקשה להסתכל על כולו מלמעלה ולבחון את כולו, לפקפק בהנחות יסוד שהתוו את הכיוון בהתחלה, לבדוק אילו הנחות כבר לא רלוונטיות ואילו כן. במובן מסויים נמצאים בתוך המערה של אפלטון. מצב זה כמובן מקשה על מציאת פיתרונות לבעיות שצצות במהלך הדרך. במקרה כזה צריך להביא אדם אחר שלא "גדל בתוך המערה".
בזיו-אב טכנולוגיות ישנם כמה עשרות מהנדסים שעובדים על כמה עשרות פרוייקטים שונים. כאשר בפרוייקט מסויים נתקעים בבעיה שהצוות שעובד עליו לא מצליח לפתור אנו מפרסמים את הבעיה בקרב כלל העובדים בצורה של תחרות נושאת פרסים. בכך משלבים בפרוייקט אנשים "מחוץ למערה". אנו מבקשים פתרונות בצורה של קונספטים שלא דורשים חישובים כך שאת הפתרונות יכולים להגיש כל אחד מהעובדים גם אם הם לא מהנדסים- המזכירות, אנשי הרכש, הנהלת חשבונות וכו'. בפרס זוכה מי שהציג את הפתרון היצירתי ביותר לבעיה שענה על כל הדרישות.
לשיטה זו יש מספר יתרונות: הבולט שבהם הוא השימוש ב"חוכמת ההמון" במהלך תכנון הפרויקט, כאשר אותו המון משוחרר מהשלשלאות שכובלות את המהנדסים שעובדים על הפרוייקט מתחילתו. כמו כן השיטה מעודדת את החשיבה היצירתית בחברה ושומרת על מתח חיובי בקרב העובדים. בנוסף התחרות מאפשרת למנהלי החברה לראות מי העובדים היצירתיים ביותר ולתגמל אותם בהתאם.
השיטה הוכיחה את עצמה כבר בפעם הראשונה שהשתמשנו בה כאשר הוצע פתרון ששינה באופן משמעותי את הקונספט המקורי של הפרוייקט. 
ומאז בכל פעם שמפרסמים בעיה כל שהיא אפשר לשמוע בחדר האוכל ובפינת הקפה שיחות ודיונים רבים על אותה בעיה שלפני כן הייתה "אלמונית" ונוצר באזז סביב הפרוייקט. הבאזז הזה הוא אחד הגורמים שמאפשרים לחברת זיו-אב לתת פתרונות פשוטים ויצירתיים לאתגרים הנדסיים מורכבים.