את זה!

או איך לבקש ולקבל את מה שאנחנו רוצים?

מאמר אשר נכתב על ידי מהנדס מכאני מ - "זיו אב טכנולוגיות"

רוב הרכישות שלנו בחיים הן של מוצרים קיימים כמו טלפון סלולארי, חולצה, אפליקציה ואף מכונית. מוצרים אלה, המיוצרים בייצור המוני, נקראים "מוצרי מדף". משמעות מוצר המדף היא מוצר שהקונה רוכש אותו כמו שהוא, ללא שינויים או התאמות.

ומה קורה כאשר אנו מעוניינים במוצר המותאם במיוחד בשבילנו?

יש מוצרים שביצוע ההתאמה בהם הוא יחסית פשוט. במחשב לדוגמא, ישנם רכיבים שאנו יכולים לבחור ולהתאים לצרכינו (כגון כמות זיכרון, סוג מעבד, כרטיס מסך ועוד), והמוכר רק צריך להרכיבם יחד. דוגמא נוספת היא רכבי היוקרה- ניתן להזמין את הרכב עם המון תוספות והתאמות – מבחר גדול של צבעי ריפוד, שיפורי מנוע, חבילות ספורט. במוצרים אלו אמנם יש התאמה ללקוח, אך היא מגיעה בתוך מסגרת ברורה שתוכננה מראש על ידי היצרנים. אין לנו אפשרות לבחור משהו שלא מתוך המבחר הקיים. 

כאשר אנחנו מעוניינים במוצר אשר מותאם לחלוטין לדרישות שלנו, אנו בעצם מעוניינים בפיתוח מוצר מותאם אישית. הפיתוח יכול להיות התאמה ושיפור של מוצרים קיימים- כגון הזמנת מטבח חדש הביתה, או פיתוח של מוצר שלא היה קיים כלל קודם – כגון גלגל חדשני לכיסא גלגלים המכיל מערכת לספיגת זעזועים.

אז איך אני מסביר למישהו אחר את מה שאני רוצה? איך אני מוודא שקיבלתי מה שרציתי?

השאלות הללו, שנראות פשוטות כביכול, אינן פשוטות כלל. בדרך כלל, התיאור של  "מה שאני רוצה" הוא שילוב של הפרטים החשובים עבורי, אך ללא סדר מסוים, והתמונה אינה ברורה. נניח שאני מעוניין במטבח בעל מרחב פתוח, עם הרבה מקומות אחסון, אי במרכז המטבח, שני כיורים, כמובן שכיריים ענקיים!, אני יודע מה אני רוצה שם, אבל אני לא יודע איך זה אפשרי  (אין לי מטבח בנוי ומעוצב בראש שעונה על כל הדרישות).

לכן, נדרשת דרך שתעזור לנו, ולמתכנן, לקבל תמונה ברורה יותר לגביו רצונותינו.

על מנת להקל את התהליך פותחו בעבר שיטות שונות. אחת המקובלות מביניהן היא שבנוסף לתיאור המוצר או מאפיינו, יתואר אופן השימוש בו.

כאשר אנו מתארים את השימוש במוצר, אנו בעצם מתארים תסריטים שונים המעלים את הדרישות השונות מהמוצר. היתרון הוא שבמצב כזה, אנו מאפשרים חופש פתרונות רחב לבעיה, ובו זמנית מגדירים את המבחן שהמוצר יעמוד בו. כך נוכל לבצע את התסריט עם המוצר המוצע ולדעת אם הוא עונה על דרישתנו.

למשל, הבקשה ל"מכשיר המאפשר לשוחח עם אנשים שונים הנמצאים ברחבי המדינה, כך שכל אחד ישמע את השני כאילו הוא עומד לידו" מעלה ההמצאות אשר נותנות פיתרון לבעיה: המצאת הטלפון הקווי, המצאת הטלפון הסלולארי, המצאת משדרי הרדיו, המצאת הסקייפ ועוד. אילו הייתי בא ומבקש "קופסא קטנה יותר מקופסת נעליים אשר מעבירה בשני הכיוונים צלילים דרך חוטי חשמל לקופסא זהה אחרת" אזי הייתי מגביל יותר את הפיתרון, כנראה לכיוון המצאת האינטרקום.

אם ניקח את דוגמת המטבח, ייתכן שרשימת הפרטים תהיה זהה אך השימוש בהם יבדל אותם לחלוטין: מטבח אחד יהיה גדול כדי להכיל מספר רב של אנשים עם זמינות אביזרים סימולטנית, ומטבח אחר, עם אותם הפריטים בדיוק, יהיה מודולארי וקטן, כך שכל אזור יכול לשמש לכמה צרכים בזמנים שונים.

 לסיכום

 

כאשר אנו מעוניינים לבקש פיתוח מוצר, בנוסף לרשימת הדרישות שלו, מומלץ להוסיף תסריטים בהם קיים תיאור של השימוש במוצר. תסריטים אלה מעבירים בצורה טובה את הרעיון הלאה ומאפשרים מרחב יצירתיות גדול יותר. כמו כן, בסופו של התהליך, הם יהוו מבחנים ממשיים לבחינת המוצר הסופי ונוכל לנסותם עם המוצר שקיבלנו.