בדיקת "גלובס": איך הופכים פטנט למוצר מסחרי?

מרעיון למוצר מסחרי מוגמר

ישראל היא ארץ שופעת ממציאים, אבל כמה מהם באמת מצליחים לתרגם את הפטנטים שלהם למוצר מסחרי? מסתבר שרק מעטים. הסיבות המרכזיות לכך הן חוסר יכולות כספיות וחוסר רצון לדלל את האחזקות בפטנט תמורת גיוס משקיעים.

לדברי עורך-דין אהוד האוזמן, שותף בכיר במשרד עורכי-הפטנטים ריינהולד כהן ושות', הצלחתו של פטנט תלויה בבשלות העסקית של בעל הפטנט. "אם הממציא לא ימצא דרך לחבור לשותפים הנכונים שיידעו להגדיר את המוצר שהמציא, לאפיין את הדרישות ואת רצון השוק וכיצד למסחר ולמכור אותו, סיכויי המכירה שלו נמוכים למדי. רק אחוזים בודדים מצליחים במשימה".

יצחק טף, מנכ"ל קבוצת "זיו אב טכנולוגיות", המסייעת לממציאים להפוך פטנטים בתחום ההנדסי למוצרים מסחריים, מוסיף כי נדרשת השקעה של בין מיליון ל-5 מיליון דולר - תלוי ברמת מורכבות המוצר ובקושי החדרתו לשוק - עד שמוצר מבשיל למכירה. "זה עסק שיכול להיות יקר מאוד, וזה לא תמיד נלקח בחשבון בתכנית העסקית הראשונית".

עוד לדבריו, בלי גב של ארגון מבוסס מתקשים ממציאים רבים לראות את החזר השקעתם בפיתוח ההמצאה. "רק בודדים מבינים את מלוא המשמעויות והעלויות של כל שלבי הפיתוח וההחדרה לשוק ומגייסים את הסכומים הנדרשים, נכנסים לשוק ומצליחים".