בשמלה אדומה ושתי צמות

חשיבותה של שאלה

מאמר ברוח חג הפסח מאת עומר עבדת - מתכנן מכאני ב - "זיו אב טכנולוגיות"

לפני מספר שנים ערכתי יחד עם חברי סדר פסח מקדים (יומיים לפני החג), בו כל אחד התבקש להכין מאכל כלשהו ולהציג דבר מה מהווי ליל הסדר המשפחתי שלו. זו חוויה מאוד מיוחדת ומעניינת בפני עצמה, אך ברצוני להתמקד ברגע קטן מתוך אותו סדר. לאחר כוס היין השנייה, ביקש עורך הסדר מכל המסובים להרים את צלחתם ולהניח אותה 2 ס"מ שמאלה. כולנו הסתכלנו במבט מבולבל אחד על השני, אך מתוך נימוס עשינו כדבריו. לאחר כמה שניות של שקט מוחלט, אחת החברות, שבמקרה גם היתה הצעירה שבחבורה, שאלה "למה??" עורך הסדר חייך וענה "כדי שתשאלי 'למה?' ".

בתחילת דרכה של היהדות עבודת האל התבטאה במתן זבח ובהקרבת קורבנות. לאחר חורבן בית שני, השכילו חכמי הדור להסב את עבודת האל ללימוד תורה. כל ילד יהודי למד בחדר, כשהמשכילים מבניהם למדו בישיבות ושם נהגו להתפלפל ביניהם על סוגיות שונות- על המצוות, על משמעות החיים, למה התכוון האל, איך צריך להתנהג, מהו מאכל כשר ועוד. לרוב, עשו זאת כדי להבין טוב יותר את העולם, ולפעמים רק לשם שאילת השאלה או לשם הדיון. יש שאומרים שפיתוח כישרון הלמידה ושאילת השאלות המתמדת, הוא זה שנתן ליהודים יתרון כה משמעותי אל מול הגויים בצאתם לעבודה המודרנית, והוא זה שאפשר להם להתברג לעמדות מפתח בכל מקום שאפשר להם להתקדם. דבר זה כמובן גם יכול להסביר את הכמות הלא פרופורציונאלית של חתני פרס נובל היהודים.

בתור הורים/מנהלים/מפקדים אנו נוטים הרבה פעמים לבטל את הצעירים האלו, המעצבנים האלו, שכל הזמן שואלים למה? לפעמים אין לנו סבלנות או זמן לענות להם, ולפעמים שאלת התם שלהם יכולה כל כך לטלטל אותנו שאנו עומדים חיוורי פנים ולא מוצאים תשובה. לא סתם בליל הסדר הצעיר ביותר שר את הקושיות. הצעירים שעדין לא התקבעו במחשבתם ולא מקבלים את העולם כמובן מאליו, הם אלו שיכולים לחשוב בדרכים חדשות, הם אלו שמבינים שהם לא מבינים, ועל כן הם אלו שיכולים לשנות את העולם.

השאלה הזו, 'למה?' טומנת בחובה כוח אדיר לשנות את העולם. רק חישבו על מה קרה כשניוטון שאל את עצמו למה התפוח נופל? כשפלמינג שאל למה ליד העובש לא גדלים חיידקים? כסטיב ג'ובס שאל למה מחשבים מתוכננים רק למומחים ולא לאדם הפשוט?

לילדים יש את הזכות לשאול 'למה?' אבל לנו כמהנדסים יש את החובה לשאול 'למה?'- למה להשתמש במנגנון כזה ולא אחר? למה הדפינה הזו ולא אחרת? למה הידראולי ולא חשמלי? למה לינארי ולא מעגלי? למה הלקוח ביקש את מה שביקש, אולי יש פיתרון אחר לבעיה שלו? ועוד ועוד... מהנדס שלא בודק את עצמו בכל שלב ושלב של הפרוייקט יתקשה לתת פתרון אופטימאלי לבעיה ההנדסית שתעמוד בפניו. חשוב לסייג ולציין שאי אפשר רק להתפלפל ולשאול שאלות כל היום, שנאמר "אם אין לחם, אין תורה".

שאילת השאלות המתמדת והפקפוק בהנחות היסוד לאורך כל שלבי הפרוייקט הם חלק עיקרי מהגורמים שמאפשרים לנו בזיו-אב טכנולוגיות לפתח מוצרים טובים יותר, פשוטים יותר וזולים יותר.