הגלגל בדיאטה

חקלאי שנפצע ונזקק לכיסא גלגלים הוביל להקמת אחת החברות המסקרנות בארץ: סופט- וויל, שמצאה דרך מהפכנית לשלב את בולמי הזעזועים בגלגל קל במיוחד. בקרוב על הכביש. (מתוך מוסף ממון של "ידיעות אחרונות")

חברת זיו אב טכנולוגיות הנה הגוף ההנדסי והתכנוני אשר מלווה את הפרויקט מתחילת דרכו החל משלבי הרעיון, מציאת הפתרונות וכן בשלבי הפיתוח והעיצוב.

 

פעם בכמה שנים אנחנו נתקלים בחברה שמתיימרת להמציא את הגלגל. אבל ב'סופט וויל' מרמת החייל בתל-אביב עושים בדיוק את זה. החברה פיתחה גלגל שמשלב בתוכו את בולם הזעזועים כתחליף לחישוק. היתרון: חיסכון גדול במשקל, ובעתיד גם בעלויות.

הכל החל ב-2011, כאשר חקלאי שנפצע בתאונה התלונן שכיסא הגלגלים שקיבל אינו נוח כמו הכיסא בטרקטור שלו וביקש לפתח לו כרית נוחה יותר. בחממה של רד מיומד שאליה הגיעו דחו את הרעיון לכרית, אבל התחילו לחפש פתרונות אחרים. "די מפתיע אבל לכיסאות גלגלים אין בולמי זעזועים, למרות שבעת ירידת מדרכה הם מגיעים לתאוצה של 16 ג'י", אומר עמיחי גרוס (38), מהנדס אווירונאוטיקה, ואחד מייסדי החברה, שהגיע אליה מיצרנית כיפת ברזל, חברת רפאל.

"הרבה חברות עובדות על שילוב של גלגל ובולם זעזועים, אבל נתקלות בקשיים ביצירת בולם שיישאר תמיד במרכז, שלא יהיה רך מדי וייצור טלטולים למשתמש, שיהיה חזק מספיק לעמוד בעומסים. אנחנו למשל היינו צריכים לתכנן בשביל זה גם את הגלגל עצמו מחדש, ולקח זמן עד שהגענו לנוסחה הנכונה", אומר אחישי סרדס (33), מהנדס מכונות מחברת זיו אב טכנולוגיות, שמלווה את הפרויקט מתחילתו.

הפתרון של סופט וויל הוא בולם שמורכב משלוש זרועות זהות שמשמשות גם כחישוק. בזמן ששתיים עובדות, השלישי "נח". זה לא נראה כמו אף גלגל שראיתם, ומוגן בשישה פטנטים שכבר נרשמו, ואחד שבדרך.

לטכנולוגיה שפיצחה החברה יישומים רבים, בראש ובראשונה למהפך בבניית גלגלי מכוניות ואופנועים. אבל בסופט וויל למדו את הלקח של מיזמים אחרים, כמו בטר פלייס, והחליטו להתחיל דווקא מיישומים פחות זוהרים, אך מהירים יותר ליישום, ולייצור הכנסה לחברה: כיסאות גלגלים, זוגות אופניים, וגם מערכות גלגלים למטוסים לא מאוישים, שלושה מוצרים שרגישים למשקל, ושהלקוחות שלהם יהיו מוכנים לשלם יותר כדי להיפטר ממנו.

"כל גלגל שלנו חוסך 400 גרם ממשקל כיסא גלגלים, וזה המון, ומקל מאוד את התנועה על המשתמש", אומר מנכל סופט וויל דניאל בראל (35), כלכלן שהצטרף לחברה הצעירה לפני ארבעה חודשים. "זה מוצר פרמיום, שכבר היה בניסויים אצל יצרניות כיסאות גלגלים בחו"ל, וגם אצל נכי צה"ל בבית הלוחם בתל אביב. התגובות מדהימות". בחברה מועסקים תשעה עובדים, ביניהם דרור כהן, טייס קרב לשעבר שהפך נכה בתאונת דרכים.

פוטנציאל השוק גדול. כאחוז מאוכלוסיית העולם המזדקנת או הפצועה משתמש בכיסאות גלגלים, 70 מיליון איש. כ-10% מהם משתמשים בכיסאות גלגלים המתוחכמים והיקרים יותר, שוק ששווה 4.5 מיליארד דולר. מכירות האופניים נמצאות בעלייה בכל העולם, עם 131 מיליון זוגות שיוצרו ב-2013, כשליש מהם חשמליים, יקרים יותר. שווי השוק: 38 מיליארד דולר. בחודשים הקרובים ייצאו לשוק כיסאות גלגלים ואופניים המצוידים בגלגל של החברה, כאשר בסופט וויל מתעקשים על ייצור בישראל. "אנחנו בשלבי סיכום עם מפעל קיים שיפתח פס ייצור במיוחד עבורנו, ויעסיק שם עשרות עובדים", אומר בראל. "יש כאן חישוב כלכלי, וגם ציונות. יותר זול לייצר בסין, אבל אנחנו חברה ישראלית ורוצה לבנות כאן. רק רכיבים מעטים יגיעו מחו"ל. כל היציקה של הגלגל תיעשה כאן, זה מחזה מרהיב". החברה גם מנהלת שיחות עם חברות המפעילות שירותי השכרת אופניים עירוניים בחו"ל, למעבר לגלגלים שלה, שיחסכו להן עלויות אחזה, ויציעו גם פתרון נגד תקרים.

החברה נמצאת כיום בסבב גיוס שני, כאשר בעלת המניות המרכזית היא רד ביומד. בראל מסרב לחשוף כמה גייס עד היום, אבל אומר שכבר דחה הצעות לרכישתה בעשרות מיליוני דולרים.
"אנחנו מאמינים שכך ייראה בעתיד שיכוך בכל כלי הרכב", אומר בראל, "זה יותר יעיל אנרגטית. זה העתיד של התחבורה האורבנית".

באחרונה השתתפה סופט וויל בכנס שחושף חברות בתחום התחבורה החכמה למשקיעים, שאירגנה עמותת EcoMotion, הנתמכת על ידי מנהל תחליפי הדלקים במשרד ראש הממשלה והמכון הישראלי לחדשנות. "הכנס נועד לספק ליזמים ולמשקיעים פלטפורמה להכרות, מתוך רצון לקדם את הפעילות של החברה בתחום התחבורה החכמה המתפתחת בארץ, כחלק ממגמה עולמית", אומר בועז ממו, מנהל קהילת אקומושן. "עבורנו סופט וויל היא גיים צ'יינג'ר".