השמים יכולים לחכות

כתבה שפורסמה בעיתון "TheMarker"

"מאיפה הגעת? ארזת לבד? איפה היית בזמן אריזת הכבודה? האם את/ה נושא/ת כלי נשק להגנה עצמית?"- את ארבע השאלות האלה תשמעו בנמל התעופה בן גוריון(נתב"ג) בפעם האחרונה ב- 2008 יחד עם הנוהל המוכר של פתיחת המזוודות. אם הכול ילך עפ"י התוכניות, תוכנס לשימוש ב-2009 מערכת שיקוף חדשהHBS , שתהפוך את חיי הנוסעים לנוחים יותר ומהירים יותר.

"זו תהיה מהפכה של ממש" מבטיח ראש חטיבת הביטחון ברשות שדות התעופה, תא"ל (מיל') שמואל זכאי. "המזוודות ייבדקו מאחורי הקלעים, ולא מול עיניהם של הנוסעים האחרים. אולם הנכנסים בטרמינל יכיל יותר אנשים, ותנועת הנוסעים תזרום בצורה מהירה יותר לצ'ק-אין. הבידוק יהיה עמוק יותר מבחינה ביטחונית, אך הוא יהיה ידידותי לנוסע". זכאי מספר כי ההפעלה הראשונית של המערכת החדשה תחל ברבעון הראשון של 2009. "בשלב הראשון נבצע את הניסוי בקומת הקרקע של הטרמינל (אזור G ), שבו ממוקמות כיום חברות תעופה לופטהנזה, סוויסאייר, אוסטריאן ולוט", הוא מסביר. "זהו אחד מתוך חמשת אזורי הבדיקה הביטחונית ברחבי טרמינל 3. אם הניסוי יצליח לא נפרק את המערכת, אלא נמשיך להתקינה אזור אחר אזור".

בראיון- Themarkerweek לסיכום 2007 וההיערכות חדשה ל-2008, זכאי מדבר בפתיחות על הנושאים שבד"כ יפה להם השתיקה, וחושף בראשונה תורות לחימה, שיטות אבטחה ושלל מערכות הגנה טכנולוגיות- כולל כאלה שנמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים, ונועדו להתמודד עם איומי הטרור על המטוסים שממריאים ונוחתים בנתב"ג. מהרגע שהמערכת עברה את תהליך הרישוי של אגף הטכנולוגיות בשב"כ היא צריכה לעמוד בשני פרמטרים: הראשון הוא מבצעי, כלומר גילוי חומר נפץ, והשני הוא תפעולי, למשל קצב מעבר כבודת היד והמזוודות.

"במאי האחרון בדקנו את גבולות המערכת, והגענו למסקנה שאי אפשר לשפר עוד את הנתונים התפעוליים מבלי לפגוע ביכולתה המבצעית של המערכת. לכן החליטה מועצת המנהלים של הרשות לאשר את הפרויקט ולצאת לדרך".

המשמעות המעשית של ההחלטה: "בקרוב נפתח משא ומתן עם חברת ג'נרל אלקטריק על רכישתן של מכונות שיקוף, אנו מדברים על רכישה של 16 מכונות, מהן שמונה מכונות שיקוף CT ושמונה מכונות בדיקה אקסילון.עלות הפרויקט הוא 70 מיליון דולר,כולל מערכת שינוע המזוודות החדשה"

"מכונות השיקוף תיתן אינדיקציה לגבי הימצאותם של אמצעי לחימה או חומרים מסוכנים בכבודה,ואילו המכונה השנייה תדע לפלח ולהצביע במדויק על מקום הימצאם. ברגע שהמערכת החדשה תיכנס לשימוש, כל מכונות השיקוף שנמצאות כיום בכניסה לטרמינל ייעלמו. הנוסע שיגיע לנתב"ג ימסור את מזוודותיו בדלפקי הצ'ק –אין וכל הבדיקה הביטחונית תהיה מבחינתו שקופה, ותתבצע שלא בפניו."