"התורה על רגל אחת"

הדרך לתמצות רעיון


אגדה ידועה במסורת היהודית (תלמוד בבלי, מסכת שבת) מספרת על גוי שהגיע לשמאי וביקש ממנו שיגייר אותו על מנת שילמדו את כל התורה על רגל אחת,אך שמאי גער בו והוציאו בנזיפה. הגוי הגיע באותה בקשה להלל, וזה ענה לו: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך, והשאר -  רק פירוש." ושלחו ללמוד.

ניתן לראות כי הלל הצליח בעצם לתמצת את כל התורה למשפט אחד. יכולת זו הינה חשובה ביותר.

ברמה השיווקית היכולת לתמצת רעיונו של מוצר נדרשת לאורך כל חייו.

בתחילת הדרך למימוש רעיון, כאשר מצויים בתהליך של חיפוש משקיעים (או כשצריך לשכנע את ההנהלה / הדירקטוריון לקבל את הרעיון) ההמלצה הרווחת היא להיות מוכנים ל"נאום מעלית" (Elevator Pitch). נאום זה הוא בעצם הצגה קצרה אשר מטרתה למכור את הרעיון תוך ניסיון "לשבות" את לב המאזין (המצוי כ"קהל שבוי") בזמן אשר אורכת עלייה במעלית. הכנת נאום קצר שכזה בוודאי תהיה קלה אם ניתן יהיה לתמצת את הרעיון במשפט או שניים. כך יישאר פרק זמן בהצגת הסיבות בגינן כדאי ליישם את הרעיון ולא בהסברים מורכבים על מהותו.

משפט נכון על שלט פרסומת, סלוגן קליט ברדיו, או משפט מחץ בפרסומת – כולם נובעים מהיכולת שלנו לתמצת את רעיון המוצר שלנו.

חברות רבות מצליחות לתמצת את מהותן ברעיון אחד קצר. לדוגמה נוקיה Connecting People, אפל המתמקדת בחווית המשתמש ובפשטות התפעול, HP – Invent, וכמובן זיו-אב טכנולוגיות Optimize Your Product.

ניתן לראות את חשיבות העניין גם במבט לעולם הפיתוח וההנדסה -

כיום, מבינות חברות רבות גדולות כקטנות, שגם אם הן מעוניינות בפיתוח הנדסי בתוך החברה עצמה ולא בפנייה למיקור חוץ, לא כדאי להן להשקיע בפיתוח פנים ארגוני של מוצר שלם אלא כדאי להתמקד בפיתוח הייחודי שיש ברשותן, כאשר את כל ה"מסביב" ניתן להוציא בקלות למיקור חוץ. לדוגמא, חברה המפתחת ראש הדפסה ייחודי, מבינה שאין ברשותה את המדפסת כולה אשר תתמוך בראש ההדפסה עצמו, אך עם זאת אין לה כל סיבה לפתחה לבדה (פיתוח שידרוש עוד כוח אדם לצד העובדה שהידע שייצבר בחברה בפיתוח זה לא יועיל לפיתוח המהותי של החברה). כאשר אנחנו יודעים לתמצת את המוצר שלנו, ההבחנה בין עיקרי הרעיון לבין הנלווה היא ברורה וחדה.

אחד השלבים החשובים ביותר בהם נדרש תמצות של רעיון המוצר הוא שלב כתיבת הפטנט.
בפרק ה"תביעות" (
Claims), שהוא הפרק החשוב ביותר בפטנט, מתארים את הנקודות שאם הן תתקיימנה- תתבצע הפרה של הפטנט שלנו. בפרק זה התמצות נדרש הן מבחינה פורמאלית (על ידי רשות הפטנטים) והן מבחינה מעשית – ככל שהתביעה מתומצתת בצורה ברורה יותר, היא מאפשרת הגנה טובה יותר ורחבה יותר על הרעיון.

איך עושים את זה ?

נתחיל בהגדרה הפונקציונאלית של המוצר שלנו -  תיאור של "מה הוא עושה" בצורה שבה אנו רגילים לתארו. לאחר מכן נסמן את כל מילות המפתח בפסקה שכתבנו, ונשים את הדף בצד.

השלב הבא מיועד להתמודד עם האהבה שלנו למוצר, שעבורנו כל פרט בו הוא רלוונטי וחשוב. בשלב זה אנו נחשוב ונתאר מוצרים הניתנים לייצור על ידי אחרים אך "עושים פחות" מהמוצר שלנו. כשעולה בנו המחשבה כי "גנבו" לנו את הרעיון, וככל שהמוצר "עושה פחות" אך עדיין "גונב את הרעיון" – סימן שהכיוון נכון!

לאחר תיאור זה, נרשום הסבר קצר המפרט מדוע אנו טוענים כך. הסבר זה הולך ומתקרב למהות הרעיון שלנו -  כשגם כאן נסמן מילות מפתח.

לאחר שתי משימות אלה, ניתן להבחין אילו פרמטרים הינם בעלי חשיבות גבוהה ברעיון שלנו. נותרנו עם רשימת מילים מודגשות אשר יסייעו לנו לנסח את הרעיון בצורה ברורה ומתומצתת (אין חובה להשתמש בכל מילות המפתח – הן רק מולנו כך שאם תחסר לנו מילה מתאימה – סביר שהיא כבר נמצאת ברשימה).

בשלב זה נציין שלא כולם טובים עם מילים, ולכן השלב הראשון הוא כתיבת משפט אשר יכיל את הרעיון, אך ללא התייחסות לניסוח. אם התברכתם גם ביכולות ניסוח מוצלחות – המשיכו ונסחו את המשפט בצורה טובה יותר – ובשלב זה סיימו! אם ניסוח זה לא הצד החזק – מומלץ להיעזר בסביבה (כמובן שכל התהליך שהוצג יתנהל בצורה טובה יותר אם יבוצע על ידי מספר אנשים במקביל, כל אחד בעצמו, ולאחר מכן תבוצע הצגה קולקטיבית של התוצאות תוך ישיבה משותפת בבחינה האם ניתן לקדם את הרעיונות של כולם צעד נוסף קדימה).

ועמכם הסליחה, אך נעדיף להימנע מהדגמת התהליך כיוון שעדיף "לבזבז" עוד קצת זמן בהבנתו ו"להתבחבש" איתו, מאשר לספק דוגמה אשר יכולה להפוך לשבלונה מקבעת מידי.

ומילה קטנה לסוף:

נקודת מבט אפשרית על אופטימיזציה מתייחסת לכך שניתן "להוציא" המהות הבסיסית של המוצר ואת המהות הבסיסית של כלל הרכיבים במערכת – ומשם לבנותו בחזרה, תוך מילוי הדרישה לשמירה רק על המהות האמיתית של כלל רכיביו.

בהצלחה !