זן ואומנות השאלה - כללי עבודה עם אנשי מקצוע

כולנו נעזרים באנשי מקצוע בחיינו. בין אם ברופאים, עורכי דין מהנדסים ועוד.
בעת חיפוש אחר איש מקצוע- אנו תמיד מחפשים את הטוב ביותר שידנו משגת. ככל שאיננו בקיאים בתחום עיסוקו של נותן השירות - כך עולה חשיבות הבחירה, כיוון שיכולת השיפוט שלנו בנוגע לעבודתו היא נמוכה יותר.


על כן, נשאלות השאלות - אם בחרנו באיש מקצוע טוב ומנוסה, מדוע חשוב לנו לשפוט את עבודתו? האם בעצם הבחירה בו, אנו לא מסירים מעצמנו את הצורך בהבנת הנושא?

דוגמה טובה לנושא קיימת היום בשירותי הבריאות. במוקדי טלפון רבים לתורים מקצועיים ניתן לשמוע בהמתנה את ההנחיה האומרת כי יש לשאול את הרופא מספר שאלות: "מה האבחנה שלי?", "מה הטיפול המומלץ?", "מה יקרה אם לא אבצע טיפול מומלץ זה?".  נראה שמידע זה הוא הבסיס שהרופא אמור לתת לנו בכל מקרה, אז מדוע ניתנת הנחיה זו? את התשובה נראה בהמשך, אך הדגש הוא שאף שאנחנו הולכים לאיש מקצוע בתחום הכי רגיש כמו רפואה, עלינו עדיין להיות אקטיביים בעבודה מולו.

הסיבה לכך נובעת משתי תשובות עיקריות: תקשורת ונקודת מבט.

בהיבט התקשורת: הכוונה היא למידע העובר מאתנו אל איש המקצוע ומאיש המקצוע בחזרה אלינו. אנו מתקשרים באמצעות צורת הדיבור הרגילה שלנו, משתמשים בעולם המושגים שלנו, ואילו איש המקצוע, מפרש את הדברים דרך עולם המושגים הפרטיים שלו, אך חשוב מכך, דרך עולם המושגים המקצועי והז'רגון המקובל במקצוע.

לכן, חשוב שנקיים אחריות בתקשורת מול איש מקצוע, נעביר את המידע בצורה נכונה, ונבין את התשובות המתקבלות.

נקודת מבט: הכוונה לכך שאיש המקצוע נחשף רק למידע אשר אנו בוחרים לשתף, הוא לא מודע לתמונה המלאה ולכלל הפרטים. כאשר אנחנו פונים לעו"ד לדוגמא, אם לא נבחר לשתף אותו- הוא לא יכיר את שיקולי המס המיוחדים עליהם החלטנו יחד עם רואה החשבון. כאשר אנו נגשים לרופא ומתלוננים על בעיה, סביר שהוא ישאל שאלות כלליות נוספות, אך פעמים רבות, ישנם פרטים קטנים שאנו לא רואים כרלוונטיים – על אף שהם כן, ובכך לא יוכל להתייחס אליהם.

לכן, בתור הפונים,  בידינו נמצאת התמונה הרחבה. ככל שניקח אחריות על התהליך ונדע כיצד לתת מידע רלוונטי, נוכל לייעלו וכן לקדם אל התוצאה.


אז איך ניתן לקחת אחריות על איש המקצוע? איך נתמצא במקצועות הדורשים שנים רבות של הכשרה?

התשובה בקצרה היא: אין צורך להבין את כל המקצוע כולו, אלא רק את המקרה הספציפי בו נתקלנו.

ואיך זה בא לידי ביטוי בתחום ההנדסה? 

כאשר אנחנו פונים למהנדס, נספר לו ככל הניתן על המוצר הנדרש. נשתמש בטכניקת התסריטים, נתאר תרחישי שימוש, וניתן דגש גם לתנאי הסביבה ולאינטראקציות השונות. במהלך הפיתוח- נבקש לראות כמה כיוונים לפתרון, ונבקש להבין מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד לצד הנימוק מדוע נבחרה אופציה מסוימת על פני האחרת.

כמו כן נבקש להציג את הרעיונות בצורה ממחישה, בין אם בסקיצות דו ממדיות, מודלים ממוחשבים תלת ממדיים, ואם נדרש אף דגמים פיזיים (ניתן לעשות זאת היום באמצעות מדפסות תלת מימד). נשאל מדוע נבחרים חומרים מסוימים ולא אחרים ונתעניין גם בצורך בסימולציות ומשמעות התוצאות שלהן.

הנקודה החשובה ביותר היא כי על התשובה שתתקבל להיות מובנת ובהירה, ואם היא אינה כזו, עלינו האחריות להמשיך ולשאול עד להגעה להבנה מלאה.

השאלות שלנו יוצרות דיאלוג שבו נזכר בעצמנו לתת מידע נוסף, ומסייע לאיש המקצוע לשאול שאלות מכוונות נוספות. כך אנחנו גם נלמד ונבין את משמעות העבודה/שירות ונוכל לקשר את המידע לתמונה הכוללת שרק אנו יכולים לראות, ונרחיב עם הזמן את התמונה הכוללת בעיניי איש המקצוע.

התהליך הוא תהליך מרתק, הן עבורנו, בתהליך למידה, והן לאיש המקצוע שחווה לקוח מעורב, אכפתי שעוזר להצלחת התהליך. אנחנו נצא גם מלומדים יותר ומוכנים יותר לפעמים הבאות.

איך בזיו-אב טכנולוגיות מתמודדים עם נושא זה?

אצלנו בחברה מבינים כי כמהנדסים אנו צריכים לראות כמה שיותר "חלקים מהתמונה", לכן נדאג לבצע הבנה כמה שיותר מלאה של הפרויקט, אפילו בשלב מקדמים בטרם הצעת המחיר. נבצע סקר דרישות שבו נבחן אותן ונראה כי אנו מבינים על מה מדובר. מתחילת הפרויקט אנו בקשר קבוע עם הלקוח, דרך אנשי קשר מוגדרים, מרבים לשאלו שאלות, דואגים לתחקר את הלקוח ואף להסביר לו מדוע אנחנו מבררים פרטים אלו. כל אלא במטרה לשפר את התקשורת, לקבל תמונה רחבה ככל הניתן ולתת את הפתרון הנכון והמתאים ביותר תוך מעורבות ושיתוף פעולה.

במהלך הפיתוח ישנן אבני דרך מסודרות וברורות שבהן נציג את העבודה שלנו, במצגות מסודרות ומובנות, בתוספת הצגות מודלים ממוחשבים וסימולציות (במידה ונדרש), נשתף את שיקולי התכנון שלנו – ונבצע החלטות משותפות עם הלקוח (גם אם אינו מהנדס או בעל הבנה טכנית גבוהה) – כך ששני הצדדים יהיו בעלי הבנה רחבה ביותר של הפתרון ובעלי סיכויים טובים לעלות על כל הדרישות והאילוצים בשלב כמה שיותר מוקדם.

אז בפעם הבאה שאתם מתממשקים עם איש מקצוע או אף פונים אלינו לעזרה, נכרו כי מומלץ לשתף ולשאול, דבר שיכול רק לסייע ולקדם את התהליך כך שכולם יצאו נשכרים.