חברת ההזנק אטרנגי תציב השנה מערכת חדשנית להפקת חשמל מסחרי ברמת נגב

החברה, בעלת פטנטים לייצור טראקרים ייחודיים למערכות בשדות פוטו-וולטאיים גדולים, משלימה בימים אלה את הצבת המערכת הראשונה שתפיק חשמל מסחרי בפארק רותם בנגב. מנכ"ל החברה : " אני מעריך שכבר בשנה הבאה החברה תשתלב באופן תחרותי בשוק הטראקרים העולמי." חברת אטרנג'י בבעלות מעיין ונצ'רס והיזמים אייל ועמית דרור היא חברה ישראלית שנוסדה בשנת 2010 ומחזיקה בזכויות פטנט ייחודי לטראקרים (עוקבים)בשדות פוטו-וולטאים. את תהליך הפיתוח פורץ הדרך והייחודי של מתקן האנרגיה, שנרשם כפטנט, ליוו צוות מהנדסים בכיר של חברת "זיו אב טכנולוגיות" בראשותו של דביר ברנד סמנכ"ל המו"פ של קבוצת "זיו אב". בימים אלו, בשיתוף פעולה עם חברת "סולארפאואר ישראל", מקימה "אטרנג'י" בפארק רותם בנגב את המערכת הראשונה שתפיק חשמל מסחרי כבר במהלך שנת 2011. המערכת תוצב ב"רותם תעשיות" בפארק רותם בנגב לאנרגיות מתחדשות. מנהלי "אטרנג'י" שמו למטרה להוביל את שוק הטראקרים העולמי בעזרת טראקר חדשני מבוסס טכנולוגיה ייחודית. טראקר הינו משטח נע עליו ניתן להרכיב פנלים פוטו- וולטאיים או מראות מרכזות. תפקיד המערכת הינו לעקוב אחר תנועת השמש ולהפנות את שטח הפנים, עליו מורכבים הפנלים הסולאריים, לכיוונה של השמש, בהתאם לשעות היום והעונות. הפנייה מדויקת של הפנלים משפרת את יצור האנרגיה ב 40% ויותר לעומת משטח סטטי. יתרונו של הטראקר של אטרנג'י בכך שהוא בעל מבנה ייחודי וקל בעל מערכת הנעה חדשנית מבוססת כבלי-פלדה המתמודדת בצורה מיטבית עם עומסי הרוחות. עלות הייצור זולה משמעותית בהשוואה לטכנולוגיות קיימות, ולטראקרים הנפוצים בשימוש כיום אשר הינם כבדים, יקרים וסובלים מעמידות נמוכה בעומסי הרוחות. נתח השוק של הטראקרים הגדולים הסתכם בשנה שעברה בשני מיליארד דולר וצפוי לגדול לנתח שוק של 5 מיליארד דולר עד שנת 2016 . נתח השוק של הטראקרים לסוגיהם מוערך בכ 80 מיליארד דולר. חברת "אטרנג'י" רואה בפלח השוק של השדות הגדולים יעד מועדף ונמצאת בבחינה מתמדת של שותפויות עם חברות התקנת שדות בינלאומיות. לחברה שני פטנטים רשומים אשר יאפשרו לה להתחרות גם בשווקים המתפתחים כגון סין, ברזיל והודו במקביל לפעילות באמריקה ואירופה. מנכ"ל אטרנג'י, עמית דרור : "אנו רואים ביתרונות הטכנולוגיה החדשנית שלנו תפקיד מוביל בהורדת מחירי האנרגיה הפוטו-וולטאית והשוואתם למחירי אנרגיה מבוססת דלקים. אני מעריך שכבר בשנה הבאה החברה תשתלב באופן תחרותי בשוק הטראקרים העולמי." עוד מוסיף עמית דרור על תהליך הפיתוח מרעיון למוצר מסחרי : " לפני כשנתיים, עוד לפני שגייסנו את הכסף להקמת החברה, הגענו לפגישת הכרות ראשונה בחברת "זיו-אב טכנולוגיות". פגשנו צוות של מהנדסים בכירים שהקדישו מזמנם על מנת להכיר לעומק את ההמצאה שלנו. הם ניתחו כיצד ניתן לקחת את הקונספט הגולמי ולעזור לנו לפתח אותו לרמה של מוצר מסחרי. היום כשאנו מציגים בתערוכות בינלאומיות, אני שמח לספר שלחברת "זיו-אב טכנולוגיות" חלק משמעותי בהצלחה של "אטרנג'י". לאורך כל תהליך הפיתוח פגשנו יחס מקצועי ברמה הגבוהה ביותר, והבנה לצורכי הפרויקט המשתנים שלנו. מניסיוני, ההסתכלות על טובת הלקוח ושיתופו בתהליך כה מורכב אינם עניין מובן מאליו. בזכות הגישה של הצוות ההנדסי שליווה אותנו ושם דגש על מקצועיות תוך רגישות לצרכינו, הצלחנו להגיע ליעד של מוצר איכותי תוך שמירה על מסגרת הזמן והתקציב שהגדרנו מראש". דביר ברנד סמנכ"ל המו"פ של זיו אב טכנולוגיות : "אנו בחברה מורגלים בפניות רבות מחברות הזנק עם רעיונות חדשניים. הפניה של "איטרנג'י" הלהיבה ואתגרה אותנו במיוחד היות והמיזם מציע פיתרון יצירתי וחדשני להוזלה וייעול משמעותיים של מוצר כמו הטרקר (עוקב), המהווה מרכיב חשוב במערכות סולריות (כמו גם בצלחות לווין) אשר משך שנים תוכנן על בסיס פתרונות מסורתיים. המטרה בפרויקט הייתה תכנון מערכת שתהיה זולה, אמינה ותעמוד בעומסי רוחות ובתנאי סביבה קשים, תוך שמירה על ביצועים ודיוקים לאורך עשרות שנים. התכנון ההנדסי שיושם במוצר המוגמר עושה שימוש בכבלים המאפשרים הנעה, קיבוע ושמירת מתיחות (כמו מיתרים של אוהל) מהקצוות הרחוקים של המשטח המונע. .ע"י ניצול המרחק הגדול מתאפשרת השגת דיוקים וקשיחות מקסימליים תוך מזעור הכוחות. כך ניתן להקים טרקר דו צירי המסוגל להתמודד היטב עם עומסי רוח גבוהים, אפילו על משטחים גדולים מאד".