טכנולוגיה ישראלית בפורמולה 1

כתבה שפורסמה בעיתון הארץ בראיון ל -"Themarker" מאת יואב קווה

חברת זיו אב טכנולוגיות, המתמחה בפיתוחים לתחום ההיי-טק, הוזמנה להשתתף בתכנון ובייצור מכוניות למרוצים היוקרתיים של "פורמולה 1" במפעל החדש "אפסילון אוסקדי" שבעיר בילבאו שבספרד. ד"ר אמיר זיו-אב, מייסד החברה, קיבל את ההזמנה ממהנדס הרכב סרג'יו רינלאנד, מבכירי מהנדסי מכוניות פורמולה 1 בעולם ומבעלי אפסיולן אוסקדי. "בחרנו מזיו-אב טכנולוגיות מתוך הערכתנו ליכולתה של החברה ולתכנן ולפעול בסביבת עבודה רב-תחומית, על-פי מתודות המאפשרות זמני פיתוח קצרים", אמר רינלאנד.

הקרקס היקר ביותר בעולם, מרוצי פורמולה 1, עולה על המוקד. דעת הקהל מאשימה: מרוצי המכוניות מזהמים את האוויר ומבזבזים אנרגיה. בכל מרוץ, שנמשך כ-300 ק"מ, שורפת כל מכונית 200 ליטרים של דלק משובח - צריכת דלק של קילומטר וחצי לליטר. האם מרוצי המכוניות - ספורט שקיים כבר למעלה מ-100 שנה ולמעשה מהיום הראשון להמצאת המכונית - נמצאים בסכנה?

"זהו קרב תדמיתי", אומר סרג'יו רינלאנד, מבכירי מתכנני פורמולה 1 בעולם, בראיון ל-TheMarker. "קח בחשבון שרמת זיהום האוויר הכוללת במרוץ פורמולה 1 לא גבוהה יותר מרמת זיהום האוויר במשחק כדורגל או קונצרט רוק. נכון שבכדורגל אין מכוניות, אבל ממילא רוב הזיהום באירועים כאלה הוא מהמכוניות של הצופים והלוגיסטיקה מסביב".

אלא שלא די בכך. כדי לשפר את התדמית וגם את הידידותיות לסביבה החליטה ה-FIA, הפדרציה שמפקחת על המרוצים, על שורה של תקנות חדשות, שרובן ייכנסו לתוקף ב-2011. מכוניות המרוץ יוגבלו בכמות מרבית נתונה של אנרגיה או דלק; ייעשה שימוש בדלקים תחליפיים ממקור צמחי ויותקנו מערכות לאחזור אנרגיה שכיום הופכת לחום מיותר בשעת בלימה; על הפרק גם מנועים היברידיים ומנועי דיזל, כמותם נראו במרוצי ה-24 שעות של לא-מאן.

האם מכוניות הפורמולה 1 יהפכו לצמחוניות, איטיות ומשעממות?

"ההספקים של המנועים יוגבלו אבל גם האווירודינמיות תשתנה. יהיה פחות כוח הצמדה ולכן המכוניות יהיו מהירות יותר בישורת. בגלל שהן יהיו גם קלות יותר לא נראה אובדן מהירות משמעותי בסיבובים. בסך הכל, לא צפויה ירידה בזמני ההקפה".

רינלנד הוא הבעלים והמנהל של חברת ASTAUTO, חברת הנדסה וייעוץ למכוניות מרוץ שבסיסה בבריטניה. ב-20 שנות הקריירה שלו בפורמולה 1 שימש רינלנד כמתכנן הראשי והמנהל הטכני עבור קבוצות צמרת כמו וויליאמס, בראבהאם, בנטון, (כיום רנו F1), סאאבאר (כיום ב.מ.וו F1), דאלארה ופונדמאטאל. מכונית הוויליאמס FW11 אותה תיכנן זכתה באליפות העולם ב-87'. הסאאבאר C20 שלו הגיעה למקום הרביעי באליפות של 2001.

כיום מקים רינלנד מפעל לייצור מכוניות מרוץ בספרד, שישמש גם בית ספר למהנדסי מכוניות מרוץ. המפעל מוקם בהשקעה של 35 מיליון יורו, כשרוב ההשקעה ממענקים והלוואות מממשלת ספרד.

באחרונה ביקר רינלנד בישראל כדי לבחון שיתוף פעולה עם חברת זיו-אב טכנולוגיות. המטרה היא לשלב בתהליך הייצור ובהכשרת המהנדסים מתודולוגיה שפיתח מייסד החברה, ד"ר אמיר זיו-אב. מדובר במתודולוגיה שמאפשרת אופטימיזציה של תכנון וייצור.

אופטימיזציה היא מילת מפתח במרוצי פורמולה 1. כדי להשיג חיסכון של ארבע אלפיות שנייה בזמן הקפת מסלול משקיעה כל קבוצת פורמולה מיליון דולר בשיפורים של המנוע, וזה בלי להזכיר את סכומי הכסף העצומים שמושקעים, למשל, בתכנון אווירודינמי של המכוניות. המתודולוגיה שפיתח זיו-אב מאפשרת לפרק כל בעיה למרכיבים הבסיסיים שלה ולבחון כיצד יושפעו הביצועים. למשל, מה יקרה בשינוי מרכז הכובד של המכונית, שינויי משקל או זוויות המתלים. החשיבות של מתודולוגיה כזאת גדלה בעידן בו המכוניות נמדדות בצריכת הדלק ובזיהום האוויר.

רינלנד מאמין שלישראל יש פוטנציאל לייצא טכנולוגיה לפורמולה 1. "יש בישראל מאות מוחות מבריקים", הוא אומר, "ואני לא מתכוון לכך שייצרו אצלכם מנועים של פורמולה 1. שוק המרוצים זקוק להרבה טכנולוגיה שעוטפת את המכלולים. יש הרבה רכיבים מסביב, כולל תוכנה. בתחום הזה יש הזדמנות לחברות ישראליות. פורמולה 1 מגלגל מחזור של מיליארדי דולרים, מתוכם משקיעות הקבוצות עצמן 4 מיליארד בפיתוח וייצור המכוניות. אם אתה תופס אחוז קטנטן מזה, מדובר בכסף גדול".

ומה דעתך על הקמת מסלול מרוצים לפורמולה 1 בישראל?

"זוהי השקעה עצומה בתשתיות. תראה מה עשו סין, טורקיה, בחריין וסינגפור. סביב מסלול מרוצים כזה יש המון השקעות בתעשייה ותיירות. זה כלי שיווקי תדמיתי מהמדרגה הראשונה. אני מאמין שכדאי לישראל לבחון את הנושא. הנה תראה איך כולם מדברים עכשיו על טורקיה. מי הכיר את טורקיה לפני פורמולה 1?".

www.haaretz.co.il/misc/1.1318595 - קישור לכתבה באתר הארץ