כשלים על גלגלים

כתבה מעתון The Marker מאת דניאל שמיל

ד"ר אמיר זיו-אב טוען שהבטיחות אינה מובאת בחשבון בקבלת ההחלטות בישראל ■ לדבריו, הצבע הירוק של אוטובוסי אגד הוא איוולת, והמתקנים לנשיאת אופניים מסוכנים
 

<<לד"ר אמיר זיו-אב יש משל מעניין על היחס לבטיחות בדרכים בישראל. "בדרך לחלם היה גשר שבור, ורבים מעדו עליו ונפצעו", הוא מספר. "כדי להתגבר על הבעיה, החליטו בחלם להקים ליד הגשר בית חולים, כדי שיטפל בפצועים". לדבריו, זה מצב הדברים גם בישראל. ההפסד הכלכלי הנגרם למדינה כתוצאה ממספר ההרוגים והפצועים הרב גבוה יותר מעלות ההשקעה במניעת תאונות, ושיפורי בטיחות בכבישים מתבצעים רק לאחר תאונות קטלניות.

בשנות ה-70 היה זיו-אב כתב רכב ב"מעריב", אך מאז נהפך למהנדס מוכר ולבעלים של חברה המספקת פתרונות הנדסיים המשלבים הנדסת מכונות והנדסת אלקטרוניקה בכמה תחומים. בין היתר, תיכנן זיו-אב את המנגנון להחלפת סוללות של "בטר פלייס". זמן רב עבר מאז שזיו-אב כתב על תחבורה, אך הנושא עדיין חשוב לו. הוא מזהה כשלים תכנוניים בדרכים, בתשתיות ובכלי הרכב ומדווח אודותיהם למקבלי ההחלטות. הוא גם מציע שיטה סדורה, כמעט הנדסית, לתכנון ומחשבה תוך התחשבות בבטיחות בדרכים.

זיו-אב מעלה כמה בעיות בטיחותיות בוערות שאינן קשורות בתשתיות דווקא, אלא בכלי הרכב עצמם. לדידו, הפתרונות חייבים להיות יעילים ובטוחים בתנאים משתנים, כמו גם ניתנים להרחבה ומודולריים.

הדוגמה הראשונה נוגעת למבנה האוטובוסים בישראל. לדברי זיו-אב, מיקום הדלת האחורית לפני הגלגל האחורי הוא מסוכן, שכן אם נוסע מועד או נתפס בדלת הוא עלול להידרס על ידי הגלגל. הפתרון שהוא מציע פשוט - למקם את הדלת אחרי הגלגל ולחייב חברות הסעות, בעיקר כאלה המסיעות ילדים, להשתמש רק באוטובוסים מסוג זה. אך במשרד התחבורה מטילים את האחריות על הנהג, וטוענים כי עליו להיות אחראי לירידה בטוחה של ילדים.

זיו-אב טוען כי גם הצבע הירוק של אוטובוסי אגד הוא דוגמה לחלמאות. בשם המיתוג, 4,000 אוטובוסים כמעט שאינם נראים בלילה, והנהגים האחרים מתקשים להבחין בנוסעים היורדים מהאוטובוס.

דוגמה אחרת היא של טנדר פורד 350-F הצה"לי, שמחובר אליו מתקן לאנטנות. המתקן כמעט אינו נמצא בשימוש, אך מהווה סכנה מתמדת להולכי רגל ולאופנועים. במקרה של פגיעה בהולך רגל, המתקן המיותר, הנמצא בגובה הראש, נהפך לסכין חדה ויכול לגרום פגיעה חמורה.

גם פגיעתן של מדרגות הצד, המותקנות על מכוניות מסחריות רבות, עלולה להיות חמורה.

מתקנים לנשיאת אופניים מהווים גם הם סכנה בטיחותית. המתקן השחור כמעט שאינו נראה בלילה, וכשהוא ריק, הוא עלול להפיל אופנוען המשתחל מאחורי המכונית. לכן, מציע זיו-אב להסיר את המתקן מהמכונית כאשר אינו בשימוש.

משטחי הרמה של משאיות עלולים אף הם ליהפך לגיליוטינה. לדברי זיו-אב, הם דקים כל כך עד שכאשר הם פתוחים קשה מאוד להבחין בהם, ומכונית או רוכב אופנוע שיעברו מאחורי המשאית עלולים להיפגע. הפתרון שמציע זיו-אב הוא סימון משטח ההרמה במחזיר אור ובצבע זוהר.

בעיה נוספת טמונה במטענים המונחים ברשלנות על גבי משאיות, משתחררים בסיבובים או בזמן תאונה ופוגעים בעוצמה במכוניות שמאחור. הפתרון טמון באכיפה מחוכמת יותר. כיום מתמקדת האכיפה בעבירות של עומס יתר על המשאיות, הנמדד באמצעות מתקן שקילה עצום. לפי זיו-אב, אפשר לבחון גם את החיבור של המטענים בצורה דומה.

הצעה נוספת נשמעת קיצונית מעט. לדעתו של זיו-אב, כלי רכב דו-גלגליים הם מסוכנים מטבעם ורוכביהם צריכים להיות מודעים לסיכון שהם נוטלים. כפי שיצרני טבק צריכים לפרסם כי הסיגריות מזיקות לבריאות, זיו-אב ממליץ לחייב את משווקי האופנועים לציין כי הם מסוכנים ואף לפרסם את כמות הרוכבים שנהרגו בכל סוכנות למכירת אופנועים.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "לעניין מיקום הדלת האחורית באוטובוסים - מדינת ישראל מאמצת את דרישות התקינה האירופית בתוספת דרישות מצומצמות. על פי התקינה האירופית, אין חיוב של מיקום דלת אחורית באוטובוס מאחורי הסרן האחורי. מיקום דלת הינו עניין של נוחות וזרימת נוסעים, כאשר מיקום דלת אחורית לפני הסרן האחורי מאפשר זרימת נוסעים טובה יותר.

"מנשא אופניים הוא אמצעי לחיבור או הובלת מטען. אין שום סיבה להשאיר את המתקן מחובר לרכב שלא בזמן הובלת המטען (אופניים) ואין לכך דרישה בחוק.

"דפנות הידראוליות במשאיות מסומנות בדגלונים זוהרים. אגף הרכב פועל להגשת תיקון תקנה אשר תחייב התקנת שני פנסים מפיצי אור בקצוות דפנות הידראוליות".

פרדי הרשקוביץ, בוחן הבטיחות הארצי של אגד, מסר בתגובה: "לפי מחקרים בעולם, אין קשר מובהק בין צבע הרכב למידת הנראות שלו. אין הוכחה שלבן נראה יותר מירוק. אנחנו לא איתרנו הבדל בכמות התאונות אחרי המעבר לצבע ירוק. 78% מהתאונות הקטלניות של אגד בשנים האחרונות היו פגיעה של האוטובוס בהולך רגל, ולא פגיעה באוטובוס בשל חוסר נראות".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "טנדר סמי צבאי פורד F-350 הינו רכב נושא נוסעים המשמש לפעילות בסדיר ובחרום ועליו התקני קשר. ההתקנים נבדקו על ידי קציני הבטיחות ועומדים בדרישות תקנות התעבורה".