מהנדסי מערכות - מכוניות וניידים בחזית הטכנולוגיה

כתבה שהתפרסמה בגיליון חג הפסח של גלובס ועוסקת במקצועות העתיד


תחום הנדסה נוסף שישנה את פניו הוא הנדסת המערכות. לדברי ד"ר אמיר זיו אב, לשעבר המדען הראשי של משרד התחבורה והיום הבעלים של חברת זיו אב טכנולוגיות, מהנדסים דווקא יצטרכו להיות רב–תחומיים. "אם אנחנו רגילים היום לחלוקה למהנדסי תוכנה, מכונות ואלקטרוניקה, השינוי יהיה במרכז הכובד". איפה ללמוד הנדסת מערכות "מהנדס ילמד להיות מהנדס מערכות כולל", אומר זיו אב, "כי בסופו של דבר יהיה קשה להיות אך ורק מהנדס מכונות. היום לומדים הנדסת מערכות בתואר שני, אבל יכול להיות שכבר בקרוב ילמדו את התחום הזה בתואר ראשון. התארים המתקדמים יותר אולי יהיו בתחומי התמחות ספציפיים, אבל קודם כול מהנדס יצטרך להיות רב–תחומי. "לפני 30 שנה, מכונית הייתה מוצר מכני לחלוטין, אבל היום היא חזית הידע באלקטרוניקה, במכניקה, בתוכנה, בניווט ובאותו הזמן היא גם משלבת הנדסת חומרים, אנרגיה וסביבה. היא הפכה רב–תחומית. הייתי אפילו מעז ואומר שמכונית משלבת גם היי– טק ואופנה. אם נבחן היום את האייפון, ונניח שהוא היה כאן לפני 30 שנה, הוא היה שייך לתחום הטלפוניה. אבל הטלפון העדין הזה, גם אם נפיל אותו מגובה מטר, ימשיך לעבוד. זה אקסטרים. מכוניות וסמארטפון הם היום חזית הטכנולוגיה, ולכן זו גם הנדסת מכונות". ומה עם השכר? שכרם של מהנדסי מכונות עומד, על פי נתוני מנפאואר על 12–10 אלף שקל בחודש למהנדס מתחיל. מהנדס אזרחי מנוסה יכול ליהנות משכר שמגיע גם ל–35–20 אלף שקל. מה צופן להם העתיד? לדברי זיו אב, "הרבה עובדים שניתן להחליף בתהליך אוטומציה, כמו גם יותר ויותר תהליכי ייצור, יילכו וייעלמו. כבר היום אין פחחים בתעשיית ייצור הרכב כמו שהיו פעם. אבל גם אם יש רובוטים, מישהו צריך לתחזק את הרובוט, כפי שבמטוס ללא טייס יש אנשי תחזוקה".